Ambulant jeugdhulpverlening in de scholen

Korte film over het werk van de ambulant jeugdhulpverlener in de scholen

Het werk van de Ambulant Jeugdhulpverlener in beeld

Korte film

De afgelopen maanden hebben we een ronde langs de gemeenten gemaakt om het werk van de ambulant jeugdhulphulpverleners nader toe te lichten. Het was heel fijn om in te kunnen zoomen op de lokale situatie van de gemeenten en op te halen welke wensen en behoeften er zijn. De inzet van ambulant jeugdhulpverleners wordt binnen het Samenwerkingsverband Regio Zutphen al sinds 2009 gedaan. Toch is het goed om zo nu en dan met elkaar te kijken of alles nog goed aansluit bij de verschillende gemeentelijke toegangen. We hebben (her)nieuw(d)e afspraken kunnen maken en we hebben nieuwe mensen met elkaar kennis kunnen laten maken. Een van de wensen die bij meerdere gemeenten naar voren kwam, was de vraag om iets tastbaars wat ook de subsidieaanvraag van 2026 kan ondersteunen. Door de financiële situatie moeten gemeenten keuzes maken en dan helpt het om met materiaal de meerwaarde van de ambulante jeugdhulpverlening te kunnen benadrukken.

Wij denken dat alleen cijfers geen recht doen aan de preventieve meerwaarde die deze inzet heeft. We hebben daarom een student van de kunstacademie gevraagd om een korte film van het werk van de ambulant jeugdhulpverleners in de school te maken. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven belicht en we hopen dat dit helpt in de brede discussie over het goed verdelen van middelen in het sociale domein.

Bekijk het filmpje hier!

Video SWV Zutphen

Ambulante jeugdhulpverlening in de school

Snelle en korte lijnen voor jongeren als zij ondersteuning nodig hebben bij het opgroeien en ontwikkelen, niet zijnde onderwijs, is een waardevolle toevoeging op de plek waar jongeren dagelijks komen. Omdat de jeugdhulpverlener in de school is en vaak een bekend gezicht voor jongeren, is de stap naar ondersteuning en hulp klein en wordt met kortdurende inzet vaak voorkomen dat individuele inzet (op basis van een beschikking) nodig is. En als dat wel helpend is, zijn de lijnen kort en ondersteunt de jeugdhulpverlener om dit snel te organiseren. Ook hier ligt de focus op het versterken van het pedagogisch klimaat, normaliseren en de verbinding tussen school, de wijk (vrije tijd) en thuis.

Wij zijn zeer content dat we deze werkwijze met elkaar als gemeenten, scholen en SWV al jaren mogelijk maken voor de jongeren en hun ouders in onze regio.