Ik maak me zorgen
Hoe bespreek ik mijn zorgen met school?
Als je je zorgen maakt over je kind, kun je in gesprek gaan met de leerkracht. Plan hiervoor een gesprek in op een rustig moment. Vertel waarom je een gesprek wilt, zodat de leerkracht weet waarover het gaat. De volgende vragen kunnen helpen bij het voorbereiden van de afspraak:
- Waar maak je je zorgen over?
- Met welke voorbeelden kun je je zorgen verduidelijken?
- Wat zou je willen dat het gesprek gaat opleveren?
Het gaat bij ons thuis niet goed. Wat nu?
Er kan van alles aan de hand zijn waardoor het (even) niet goed gaat thuis. Als het niet goed gaat, wil je daar een verklaring voor vinden. Het kan dan fijn zijn om in gesprek te gaan met andere ouders/verzorgers of de school. Bij het zoeken naar een mogelijke verklaring, kan de school vragen gaan stellen over de thuissituatie.
Om inzicht te krijgen in de situatie zal er een gesprek plaats vinden tussen jou, de mentor en waar mogelijk ook je kind. Iedereen staat op een onderzoekende manier in het gesprek: wat neem je waar en wat doen bepaalde situaties met je?
Het kan zijn dat de mentor onderzoekende vragen stelt over de thuissituatie uit betrokkenheid. Als de vragen worden gesteld op een manier die jij niet prettig vindt, geef dit dan tijdens het gesprek aan.
De volgende vragen kunnen helpen bij het nadenken over wat je wel of niet wilt delen met de mentor:
- Is er iets wat school over jouw kind moet weten?
- Is er iets wat school over jouw leefomstandigheden moet weten?
- Wat vind jij belangrijk voor je kind?
Het is belangrijk dat de behoeften van het kind voorop staan. Wat heeft jouw kind nodig om een fijne tijd op school te hebben? Je kunt daarbij aangeven dat je graag samen wilt onderzoeken wat er spelt en dat je graag informatie deelt over de thuissituatie in een open gesprek zonder oordeel.
Ik herken me niet in wat de coach/mentor zegt. Wat nu?
De mentor of coach heeft verteld dat hij zich zorgen maakt over de ontwikkeling van jouw kind op school. Jij herkent dit niet. Het is belangrijk om dan met elkaar in gesprek te blijven. Zo krijg je zicht op elkaars ervaringen met jouw kind. Op school kan jouw kind zich anders gedragen dan thuis. Zo kijk je als school en als ouder/verzorger op een andere manier naar jouw kind.
De volgende vragen kunnen helpen bij het voorbereiden van een gesprek met de mentor of coach:
- Wat herken je in het gedrag van je kind op school?
- Wat herken je niet?
- Wat heb je nodig om meer zicht te krijgen op hoe het met je kind op school gaat?
Bedenk ook of je het prettig vindt als iemand anders van school of daarbuiten aanwezig is bij dit gesprek.
Waar kan ik ervaringen uitwisselen met andere ouders/verzorgers?
Het kan veel steun geven om ervaringen, vragen en zorgen te delen met ouders/verzorgers die in een soortgelijke situatie zitten.
Er zijn diverse verenigingen actief:
- Oudervereniging Balans. Zij versterken de positie van kinderen en jongeren met ontwikkelingsproblemen bij leren en/of gedrag.
- Ervaringskenniscentrum (Sch)ouders. Dit is een platform voor ouders/verzorgers van zorgkinderen.
- Ouders & Onderwijs. Een landelijk initiatief waarin kennis en ervaringen van ouders/verzorgers worden gedeeld.
- Pharos. Voor ouders/verzorgers met hoogbegaafde kinderen.
- Coochem. Voor mensen die te maken hebben met hoogbegaafdheid in hun eigen leven en omgeving.
- Impuls & Woortblind. Een vereniging voor en door mensen met ADHD, ADD, dyslexie en dyscalculie.